Ustawienie motywu

Showcases

Background

wybór koloru tła

w górę
flaga
2021

Szkoła Podstawowa nr 5

im. Arkadego Fiedlera
w Gnieźnie
61 426 39 97

Czcionka

 

OGÓLNE ZASADY PISANIA TEKSTÓW 

Tworzone przez Ciebie dokumenty powinny charakteryzować się odpowiednią czytelnością, zrozumiałością oraz estetyką, aby ten kto będzie je po Tobie obrabiał lub wydrukował nie musiał się denerwować, że na przykład nie może dobrze wykonać justowania. Dlatego niezwykle ważną rzeczą będzie, abyś nauczył się stosować poniższe wskazówki w codziennej pracy z maszyną zwaną komputerem. 

  • Na końcu linii tekstu nie może pozostać słowo mniej niż trzy-czteroznakowe. 
    Nie wolno więc pozostawiać spójników oraz wyrazów typu "lub", "ale" na końcu wiersza tekstu.
    Należy przenieść je do następnej linii przez związanie z następnym wyrazem "twardą spacją" ([Crtl]+[Shift]+[spacja]).

  • Nie rozdzielamy między wiersze tekstu imion i nazwisk oraz temu podobnych wyrażeń (również można zastosować "twardą spację").
  • W wierszu nie może być mniej niż siedem znaków. Zwłaszcza w ostatnim wierszu akapitu.
  • Akapit nie może być podzielony między strony tak, aby jedna linia była samotna na stronie.
    Edytory z reguły same pilnują takiego sformatowania, ale warto pamiętać o ustawieniu tej możliwości.
  • Pierwsza strona tekstu nie ma numeru, (pusty nagłówek lub pusta stopka).
    Zwykle unikamy jednoczesnego stosowania na stronach tekstu nagłówka i stopki.
    Ostatnio jednak staje się popularne umieszczanie autora i tytułu w nagłówku a numerów strony w stopce (każda kserowana strona zawiera informację o tytule i autorze).
  • Przed znakami typu kropka, przecinek, dwukropek, średnik nie ma spacji.
    Po nich - musi wystąpić spacja.
    Nawias oraz cudzysłów otwierający - przed nimi jest spacja, po nich nie ma. Zamykające - odwrotnie.
    Np.
    Tak (jak zwykle) "zaczęto" poszukiwania.
    Tam, gdzie stykają się dwa znaki - decyduje pierwszy z rozpoczynających albo ostatni z zamykających.
    Tak, jak to było w zwyczaju, ("odwiecznym"), ruszyli w tan.
  •  Łącznik (dywiz), półpauza oraz myślnik (znak rozdzielający nie jest myślnikiem)
      • Łącznik
        Łącznik, nazywany również dywizem, jest najkrótszą z poziomych kresek stosowanych w języku polskim.
        Znak ten stosujemy do:

        • oddzielenia członów wyrazów,
        • przenoszenia wyrazów,
        • w zapisie specyficznych numerów i oznaczeń.
        • np.:  biało-czarny klient-serwer Kędzierzyn-Koźle Kowalska-Nowak
        • Przenosząc wyrazy łącznik wykorzystujemy w następujący sposób:
          nieprawdopodo-
          bny
          
          Niektóre źródła podają, że w przypadku przenoszenia wyrazów w języku polskim stosujemy dwa łączniki:
          nieprawdopodo-
          -bny
          

          Jednakże zapisu takiego nie znajdziemy w żadnym ze słowników podanych w bibliografii.

          Łącznik stosujemy w różnorodnych numerach, na przykład w numerach telefonów, ISBN czy kodach pocztowych:

          022 777-66-55-44
          ISBN 83-7279-431-6
          20-630
          
          Łącznik uzyskujemy za pomocą przycisku - (znak minus stosowany np. w wyrażeniach arytmetycznych).

Łącznik nigdy nie jest otoczony spacjami!

 

      • Półpauza

        Półpauza jest znakiem nieco dłuższym od łącznika.

        Znak ten nie jest wymieniany w słowniku języka polskiego jako jeden z grupy znaków interpunkcyjnych.

        Półpauzę stosujemy przy podawaniu zakresów liczbowych, na przykład:

        ... w dniach 11–13 maja ...
        ... w godzinach od 7 – do 14 ...
        ... w latach 1955—63 ...
        
        Pułpauzę uzyskujemy w Wordzie kombinacją Ctrl+minus z klawiatury numerycznej.

        Czasami znak półpauzy otaczamy spacjami, a czasami nie.

      • Myślnik

        Myślnik jest najdłuższą z poziomych kresek. Stosujemy go do:

        • zapisu dialogów,
        • wyodrębniania zdania wtrąconego,
        • wydzielenia fragmentu zdania,
        • oddzielenia wyrazów o przeciwnych znaczeniach,
        • oraz zamiast półpauzy.
        Myślnik uzyskujemy w Wordzie przy użyciu Ctrl+Alt+minus z klawiatury numerycznej.

        Myślnik zawsze otaczamy spacjami!

żródło: www.gajdaw.pl

  • Dzieląc wyrazy między wiersze tekstu zastanawiamy się nad znaczeniem zbitek sylab (np. szcza-wiowy).
  • W pismach wysyłanych do innych np. firm nie stosujemy wyróżnień, udziwnionych czcionek  ani tekstu pisanego dużymi literami (KRZYK!).
    Wyróżnienie stosujemy w tekstach do czytania publicznie, notatkach i ogłoszeniach.
  • W tekście głównym stosuj czcionkę nie mniejszą niż 12 punktów - ważne jest, aby rozmiar czcionki był proporcjonalny do rozmiaru kartki papieru. Dla formatu A4 rozmiar ten wynosi 12 punktów.
  • Pamiętaj, że klawisz spacji służy tylko do wstawiania pojedynczych odstępów między wyrazami. (1 SPACJA - nie więcej!)
  • Nie używaj zbyt dużo różnych krojów czcionek (zwykle używa się do 3 różnych krojów) - taki tekst powoduje rozproszenie uwagi czytającego i jest nieczytelny.
  • Jeśli umieścisz zbyt wiele tekstu na stronie, spowoduje to utratę jego czytelności a w efekcie zmęczenie czytelnika. Najlepszy efekt uzyskuje się przez umieszczenie na stronie około dwóch tysięcy znaków.
  • Akapity twórz tak, aby zaczynały się lub kończyły razem ze stroną. W przeciwnym razie Twój dokument nie będzie wyglądał ładnie i nie będzie niewygodny dla czytającego.
  • Nie naciskaj klawisza <Enter> po każdej linijce tekstu. Tekst w którym wiersze są kończone klawiszem <Enter> nie może być justowany (rozciągnięty jednocześnie do lewego i prawego marginesu). Klawisz <Enter> powinieneś nacisnąć dopiero po napisaniu całego akapitu.
  • W czasie pisania tekstu staraj się regularnie zapisywać tworzony dokument do pliku testowego (można to zrobić za pomocą polecenia Plik/Zapisz lub kombinacją klawiszy <Ctrl> + <S>).

 

 

 

 

Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button