• Strona główna
  • Nasze plany
  • Nasze działania:
  • Konkursy:
  • Pamiątki
  • Wywiady
  • Refleksje
  • Różne:
  • Aktualności - nasze działania

    28.11-1.12.2013 r.
    Zgłoszenie szkoły do udziału w konkursie. (p. Katarzyna Winiarska- koordynator)

    Początek grudnia 2013 r.
    Tworzenie wizualnej formy prezentacji działań. (p. Agnieszka Walczak)
    Nasza strona powstała 4 grudnia 2013 r.

    12.12.2013 r. - ogłoszenie konkursu na stronach naszej szkoły

    zobacz ogłoszenie


    Grudzień 2013 r.
    „Na gorąco…” - „Jak dziś być patriotą?”.
    Uczniowie z klas IV-IV wypowiadli się na lekcjach historii, pod kierunkiem p. Katarzyny Winiarskiej, "Jak dziś być patriotą". Swoje wypowiedzi zapisywali. Następnie swe prace wykonali, na lekcjach informatyki, w programie PowerPoint.
    (zobacz prace)

    Od 12 grudnia trwa konkurs na najlepszy gif
    Na lekcjach informatyki pod kierunkiem p. Agnieszka Walczak wykonujemy gify, czyli ruchome obrazki, o tematyce wolnośœciowej.
    (zobacz prace)

    13.12.2013 r. - p a m i ę t a m y !
    W 32 rocznicę wprowadzenia stanu wojennego odbyła się w naszej szkole audycja - „Uczniowie poznają wydarzenia”, przypominająca wydarzenia z 13 grudnia 1981 roku. Nauczycielka historii pani Katarzyna Winiarska wraz z uczniami (członkami Samorządu Uczniowskiego), przedstawiła okoliczności towarzyszące jego przebiegowi oraz wspomniała ludzi, którzy walczyli o godność i prawa polskiego robotnika, a wielu z nich oddało za to życie. Była to lekcja najnowszej historii Polski oraz lekcja wychowania obywatelskiego kształtująca postawy patriotyczne.



    17 grudnia 2013 r. - KONKURS FOTOGRAFICZNY
    W ramach projektu szkolnego „2014 - Młodzi dla Wolności” na stonie naszej szkoły www.sp5gniezno.home.pl ogłaszamy konkurs fotograficzny dla uczniów klas 2-6, na temat:
    „Wolność w obiektywie”.
    Czas trwania konkursu od 17 grudnia 2013 r. do 14 marca 2014 r.
    Konkurs polega na samodzielnym wykonaniu zdjęć, które w dowolny sposób będą przedstawiać „wolność” i różne jej rozumienie, postrzeganie.
    Minimalny format zdjęć to: 15x21 (czyli mniej więcej wielkości kartki z zeszytu).
    Wywołane i podpisane na odwrocie (imię, nazwisko, klasa) prace można dostarczać przez cały czas trwania konkursu do wychowawców klas lub bezpośrednio do koordynatora projektu- p. K. Winiarskiej, a także do biblioteki szkolnej.

    Organizatorzy zastrzegają, że udział w konkursie łączy się z wyrażeniem zgody przez uczestników (i ich prawnych opiekunów) na publikację zdjęć - prac konkursowych w Internecie (na szkolnej stronie projektu).

    ZACHĘCAMY DO AKTYWNEGO UDZIAŁU!




    06.01.2014 r. - ogłoszenie konkursu na stronach naszej szkoły




    13.01.2014 r. - ogłoszenie konkursu plastycznego
    w ramach projektu „Młodzi dla wolności”



    17.01.2014 r. - 69 rocznica wyzwolenia Gniezna spod okupacji hitlerowskiej
    W przeddzień 69 rocznicy wyzwolenia Gniezna spod okupacji hitlerowskiej uczniowie klasy 5d wraz z wychowawcą - p. K. Winiarską nadali audycję (przez szkolny radiowęzeł), w której próbowali odpowiedzieć na pytanie: „21 stycznia 1945 - wyzwolenie Gniezna, czy niewola?”.
    Ta data cały czas budzi spory, ponieważ z jednej strony kojarzy się z wypędzeniem niemieckiego okupanta, a z drugiej była początkiem nowego zniewolenia- przez komunizm i Związek Radziecki.
    Trzeba jednak pamiętać, że dla ocalałych gnieźnian 21 stycznia 1945 był pierwszym dniem radości z zakończenia wojny w naszym mieście; mogli się wtedy poczuć panami własnego życia i nie zastanawiali się co przyniosą kolejne dni. Dzisiaj, gdy możemy żyć w wolnej Polsce, powinniśmy pamiętać o tych co byli ofiarami wojny i o tych co polegli (bez oglądania się na politykę).
    Sami natomiast, zamiast sporów, cieszmy się wolnością i szanujmy ją!

    (Audycja została przygotowana w ramach projektu „Młodzi dla Wolności”.)




    Styczeń/luty 2014 r.
    - Konkurs plastyczny dla klas I-III – „Żyjemy w wolnej Polsce”
    - Konkurs plastyczny dla klas IV-VI – „Życie w wolności” (projekt plakatu)
    Zakończyliśmy jedno z zadań konkursowych, polegające na wykonaniu projektu plakatu. W naszej szkole potraktowaliśmy to zadanie jako rodzaj konkursu plastycznego, ale z podziałem na grupy wiekowe. Klasy młodsze miały do wykonania projekt widokówki pod hasłem: "Żyjemy w wolnej Polsce". Temat jednak okazał się dosyć trudny, bo do koordynatorów spłynęło tylko 5 projektów widokówek od uczniów z klas drugich.



    Klasy 4-6 natomiast miały przygotować projekt na plakat pod tytułem: "Życie w wolności". Tutaj uczniowie pracowali najczęściej w grupach. Owocem ich działań była spora ilość wykonanych plakatów o bardzo różnie rozumianej tematyce życia w wolności i samej wolności. Najciekawsze prace prezentujemy na naszej stronie szkolnej, a w czerwcu pokażemy je na wystawie w plenerze.

    Autorzy prac plastycznych:

    • kl. I-III
      • Rafał Filipiak kl. 2b
      • Agata Łabecka kl.2c
      • Julia Siudzińska kl. 2b
      • Wanessa Bubacz kl.2b
      • Estera Giszczyńska kl. 2c
    • kl. IV-VI
      • Jakub Wośkowiak kl. 5a
      • Maja Kwiecień kl. 5a
      • Gabriela Zakrzewska kl. 5a
      • Nikodem Kęczkowski kl. 5a
      • Dominika Wardecka kl. 6a
      • Julia Frąckowiak kl. 6a
    oraz:
    • Martyna Plucińska, Martyna Wieczorek, Mateusz Jóźwiak, Łukasz Aleksandrowicz z kl. 4a
    • Alan Kajdaniak, Jacek Bilarzewski, Patryk Stołowski, Zuzanna Urbaniak, Natalia Wojewódzka, Natalia Bracikowska, Magdalena Rękawek, Patrycja Hauf z kl. 5b
    • Inaz Rydzyńska, Anna Erwin, Sandra Andrzejczak z kl. 5c
    • Roksana Lenz, Vanessa Ciuba, Olivia Budzińska, Dominika Bogucka, Kaja Augustynowicz, z kl. 5d
    • Klaudia Szymaniak, Joanna Płóciniak, Wiktoria Pankowska z kl. 6a
    • Anna Zaporowska, Izabela Krysińska, Julia Wilkosz, Klaudia Kordek, Angelika Kawa z kl. 6b
    • Paulina Lewandowska, Alicja Libner i Kacper Kozłowski z kl. 6c
    • Stanisław Hen, Oskar Łuszczyński i Kamil kujawski z kl. 6c

    Luty/marzec 2014 r. - I etap konkursu wierszy patriotycznych
    dla klas II-VI (z tzw. "Puli pomysłów")
    Wychowawcy klas młodszych oraz polonistki wyłonili w poszczególnych klasach po dwóch uczniów, którzy najlepiej recytowali wybrane wiersze:
    • 1c: Karolina Kłosin, Igor Lewandowski
    • 2a: Amelia Młodzikowaska, Eliza Wojciechowska
    • 2b: Julia Siudzińska, Rafał Filipiak
    • 3c: Estera Lewandowska
    • 4a: Martyna Wieczorek, Marta Plucińska
    • 4b: Zofia Fiz-Alwin, Wiktoria Szarzyńska
    • 4c: Nicola Roszak, Małgorzata Tomalczyk
    • 5a: Nikodem Kęczkowski, Jakub Wośkowiak
    • 5b: Jakub Bobkiewicz, Zofia Wierzelewska
    • 5c: Adam Ptaszyński, Inez Rydzyńska
    • 5d: Dominika Bogucka, Zuzanna Kaczmarczyk
    • 6c: Martyna Cieślińska, Alicja Libert

    Kolejny etap eliminacji odbędzie się w kwietniu i wyłoni grono zwycięzców, którzy będą mogli zaprezentować się w czerwcu na okolicznym podsumowaniu prac projektowych.


    Marzec 2014 r. - Rozwiązujemy zamieszczone na naszej stronie
    rebusy, krzyżówki, wykreślanki...







    Marzec 2014 - Rozstrzygnięcie konkursu fotograficznego
    14 marca 2014 r. zakończył się, ogłoszony w grudniu 2013r. konkurs fotograficzny dla klas 2-6, pt. "Wolność w obiektywie" Temat konkursu sprawił chyba dużo kłopotów, ponieważ wpłynęły prace tylko od trójki uczniów. Dlatego organizatorzy postanowili dopuścić wszystkie dostarczone zdjęcia, także te, które nie do końca spełniały wymogi dotyczące wymiarów.
      Uczniowie - autorzy zdjęć to:
    • Julia Glinkowska z kl. 2b (2 zdjęcia)
    • Marcin Czudowski z kl. 5a (5 zdjęć)
    • Aleksandra Paszkiewicz z kl. 6a (1 zdjęcie)
    Zdjęcia wykonane przez w/w uczniów zostaną zaprezentowane na tablicy - gazetce szkolnej.
    Koordynatorzy projektu bardzo dziękują odważnej "trójce", która podjęła wyzwanie konkursowe.
    Gratulujemy!


    Na spotkaniu z panem Markiem Kosmalą - świadkiem historii współczesnej Polski
    W dniu 3 kwietnia br. uczniowie klasy 6c (Martyna Cieślińska, Kacper Kozłowski, Kacper Tejchert) i zarazem uczestnicy szkolnego koła historii regionalnej wzięli udział w spotkaniu z panem Markiem Kosmalą - Dyrektorem wydziału Spraw Obywatelskich Starostwa Powiatu w Gnieźnie. Uczniom towarzyszyła pani Wioletta Smaglewska, nauczyciel historii oraz opiekun w/w szkolnego koła zainteresowań. Celem spotkania było przeprowadzenie wywiadu z panem Markiem Kosmalą jako działaczem gnieźnieńskiej „Solidarności”.

    Taka forma spotkania związana była z realizowanym przez całą społeczność Szkoły Podstawowej nr 5 w Gnieźnie projektem „2014! Młodzi dla Wolności”.
    W/w projekt jest organizowany pod honorowym patronatem Prezydenta RP, pana Bronisława Komorowskiego. Uczniowie poprzez realizację tego przedsięwzięcia mają okazję przybliżyć sobie wiadomości o całym ostatnim dwudziestopięcioleciu naszego państwa. Koordynatorem i zarazem inicjatorem spotkania w/w uczniów z panem Kosmalą jest pani Katarzyna Winiarska, nauczyciel historii i bibliotekarz.

    Podczas w/w spotkania uczniowie poznali działalność pana Marka na rzecz odzyskania przez Polskę niepodległości i suwerenności. Dowiedzieli się o tym, że pan Kosmala w okresie stanu wojennego zajmował się podziemną działalnością na rzecz pomocy osobom internowanym i ich rodzinom. Redagował i kolportował także podziemną ulotkę „Piast”. Był śledzony i kilkakrotnie aresztowany za swoją działalność opozycyjną. Za to polityczne zaangażowanie na rzecz odzyskania przez Polskę niepodległości i suwerenności otrzymał także od Prezydenta Polski, pana Bronisława Komorowskiego, ważne oznaczenie państwowe - Krzyż Wolności i Solidarności.

    Podczas spotkania młodzież miała okazję nie tylko przeprowadzić wywiad z panem Markiem Kosmalą, ale także zapoznała się z dokumentacją z tamtego okresu działalności opozycyjnej, np. z wyglądem ulotki. Uczniowie obejrzeli także Krzyż Wolności i Solidarności.

    To była dla nich niezwykła lekcja historii. Młodzi „dziennikarze” ze Szkoły Podstawowej nr 5 dowiedzieli się, że właśnie dzięki takim ludziom jak pan Marek Kosmala Polska odzyskała prawdziwą wolność, a oni - młode pokolenie mają możliwość mieszkania i swobodnego działania w demokratycznym państwie.

    O wywiadzie napisali:
  • www.informacjelokalne.pl
  • www.piastowskakorona.pl




  • Wystawa poświęcona Solidarności w Wielkopolsce
    7 kwietnia w Bibliotece Pedagogicznej w Gnieźnie odbył się wernisaż wystawy ze zbiorów Instytutu Pamięci Narodowej „Solidarność Wielkopolska”.
    To część projektu "Młodzi dla wolności".
    SP nr 5 jako jedyna szkołą w Gnieźnie przystąpiła do projektu "Młodzi dla wolności", organizowanego pod honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego i Ministerstwa Edukacji Narodowej we współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji.
    Wystawę można oglądać do 23 maja.

    O naszej wystawie napisali:














    Przyroda
    W ramach projektu "Młodzi dla Wolności" zadaniem przyrodników było w miesiącu marcu dla chętnych klas 5 zorganizować "moje polskie puzzle".
    Z każdej piątej klasy, kilkoro uczniów samodzielnie zrobiło i w jak najszybszym czasie ułożyło mapę konturową Polski, na której to zgodnie z wcześniej podanym regulaminem zaznaczone miały być trzy stolice naszego kraju oraz trzy najdłuższe rzeki (całość formatu A-3). Pomysły dzieci i jeżeli chodzi o technikę wykonania, były różne i podkreślić należy, że wszystkie wykonane były prawidłowo i estetycznie. W ten oto prosty ale jednocześnie ciekawy i zabawowy sposób uczniowie włączyli się w realizację projektu również na lekcjach przyrody. Prace te wykorzystujemy obecnie na kółku przyrodniczym i bawimy się "projektowymi puzzlami" z dziećmi z klasy 4.

    Nasza mała galeria zdjęć:


    Szkolna audycja przez radiowęzeł z cyklu:
    „Uczniowie poznają wydarzenia”
    Kwiecień jest uznawany za miesiąc pamięci narodowej. W związku z tym chcemy przedstawić jedno z historycznych - tragicznych wydarzeń, związanych z pamięcią kwietnia. Audycja zaprezentowana społecznosci szkolnej - 11 kwietnia 2014 r., na temat rocznicy zbrodnii katyńskiej, przygotowana przez uczniów klasy 4a z wychowawczyną p. Martą Krówczyńską.




    Gazetki tematyczne - KWIECIEŃ miesiącem pamięci narodowej



    Nasze poszukiwania
    Jednym z zadań ujętych w projekcie było poszukiwanie pamiątek, związanych głównie z latami 80-tymi; poszerzyliśmy je o próbę znalezienia osób urodzonych 4 czerwca.

    Pamiątki, do których udało się dotrzeć (ich zdjęcia) zamieściliśmy na stronie internetowej naszej szkoły. Trochę się ich nazbierało, chociaż zapewne w domowych zakamarkach jest takich pamiątek znacznie więcej. Nie każdy chce je upubliczniać- może musi minąć jeszcze więcej czasu? Cieszymy się z tych, które udostępniliśmy.

    Udały się też, choć w niewielkim zakresie, poszukiwania osób urodzonych 4 czerwca. Niestety, nie ma nikogo takiego wśród prawie 500 osobowej społeczności uczniowskiej naszej szkoły, ani wśród nauczycieli czy pracowników. Dotarliśmy jednak do dwóch osób urodzonych właśnie 4 czerwca. Jedna z nich to pan Sławomir Sekulski - tata uczennicy klasy 1b - Marty. Natomiast druga osoba to pani Paulina Winiarska, absolwentka naszej szkoły. Możemy o niej powiedzieć, że jest „rówieśniczką wolności”, bo urodziła się akurat w dzień wyborów czerwcowych. Wywiad z nią, przeprowadzony przez ucznia klasy 6a - Jakuba Zawadzkiego, można przeczytać także na naszej szkolnej stronie WWW.
    ŻYWA FLAGA W SP5 - FOTORELACJA



    Czas podsumowań
    Kończy się główny etap naszego projektu, związanego z konkursem „2014! Młodzi dla Wolności”. Zdecydowaną większość planów udało się nam zrealizować, niektóre uległy pewnym modyfikacjom (np. planowana wystawa fotografii została zastąpiona wystawą wypożyczoną z zasobów IPN, z Poznania), ale pojawiły się też działania dodatkowe- wzbogacające pierwotny projekt, jak np. warsztaty kulinarne.

    Czasami na przeszkodzie w realizacji planów stawał czas, który wymuszał pewne przesunięcia w wykonywaniu założonych zadań. Jeszcze przez kilka najbliższych dni będą spływać ostatnie „kwietniowe” informacje o przeprowadzonych pracach projektowych. Ogólnie można stwierdzić, że udało się dobrze zakończyć ten etap.

    Nie poprzestajemy jednak na tym. Nasze prace, związane z obchodami Święta Wolności 4 czerwca 2014 r., będziemy kontynuować wg ustalonego harmonogramu. W maju chcemy przybliżyć znaczenie historycznych rocznic (poprzez gazetki tematyczne i audycję przez radiowęzeł) oraz przygotować się do uroczystej „wieczornicy”, planowanej na 4 czerwca i połączonej z wręczeniem podziękowań (dyplomów i nagród) dla najbardziej aktywnych uczniów za ich zaangażowanie w tak ważny projekt.
    „ŚWIAT SIĘ KRĘCI WOKÓŁ… WOLNOŚCI”
    montaż słowno - muzyczny
    Chociaż zasadnicza część projektu kończy się 30 kwietnia nasze plany sięgają dalej, bo do dnia, w którym 25 lat temu odbyły się wybory. Dlatego postanowiliśmy przygotować rodzaj "wieczornicy", by zaprezentować ją 4 czerwca. Na razie zamieszczamy wstępny projekt - zarys scenariusza przedstawienia, które chcemy pokazać, by radośnie uczcić Święto Wolności".



    Polska za kolejne 25 lat
    W miesiącu kwietniu dzieci uczęszczające do świetlicy włączyły się aktywnie do realizacji projektu „2014. Młodzi dla wolności”. Najmłodsi uczniowie naszej szkoły pod kierunkiem pani Magdaleny Adamczyk wzięli udział w konkursie plastycznym pod hasłem „Polska za kolejne 25 lat – jak sobie ją wyobrażasz?” Jego celem było pobudzenie rozwoju wyobraźni wśród młodego pokolenia, skierowanie jego uwagi na otaczającą rzeczywistość oraz wywołanie refleksji nad przyszłością własnego kraju. Dowolna forma pracy miała służyć kreatywnej projekcji wyobrażeń i marzeń związanych z wizją Polski w 2040 r.


    Żyjemy obecnie w demokratycznym kraju, od 25 lat ciesząc się pełnią wolności po wyborach z czerwca 1989 roku. Jednocześnie nie zapominamy o tych, którym tę wolność zawdzięczamy. Maj jest dobrą okazją, by przypomnieć znaczące dla nas rocznice i przybliżyć je uczniom.
    W związku z tym przygotowane zostały audycje przez szkolny radiowęzeł.

    Pierwsza audycja, przygotowana przez klasę 3 d z wychowawcą - p. Aldoną Lehmann, przybliżała okoliczności uchwalenia pierwszej w Europie, postępowej ustawy zasadniczej, jaką była Konstytucja 3 Maja (z 1791 roku).
    Konstytucja 3 Maja ujęta była w 11 artykułach.
    Wprowadzała prawo powszechnej niepodległości (dla szlachty i mieszczaństwa) oraz trójpodział władzy na ustawodawczą (dwuizbowy parlament), wykonawczą (król) i sądowniczą. Pamięć o drugiej w dziejach świata spisanej konstytucji narodowej przez kolejne pokolenia pomagała podtrzymywać polskie dążenia do niepodległości i stworzenia sprawiedliwego społeczeństwa. W Polsce uznaje się ją za ukoronowanie wszystkiego, co dobre i oświecone w polskiej historii i kulturze.

    Kolejną audycję przygotowali uczniowie klasy 5 b z p. Moniką Majchrzak.
    Szczególny nacisk położyli na oddanie hołdu pamięci tym wszystkim Polakom, którzy rozsiani w różnych zakątkach świata sercami zawsze byli przy Ojczyźnie i dla niej przelewali krew w czasie II wojny światowej.

    W dniu 8 maja, obchodzimy Dzień Zwycięstwa; jest to dzień zakończenia II wojny światowej w Europie. II wojna światowa trwała sześć lat, uczestniczyły w niej 72 państwa. Według różnych szacunków zginęło od 40 do 60 milionów ludzi, którzy polegli lub zostali zamordowani. Polskie siły zbrojne uczestniczyły w większości kampanii wojennych i bitew II wojny światowej, zapewniając sobie godne miejsce wśród uczestników koalicji antyhitlerowskiej.
    Wielką odwagą wykazali się zwłaszcza Polacy walczący w 1944 roku, w bitwie o Monte Cassino we Włoszech. Ich poświęcenie i ogromna danina przelanej krwi pozwoliła otworzyć drogę na Rzym. Niestety, w bitwie tej zginęło około tysiąca żołnierzy II Korpusu Polskiego, a blisko 3 tysiące zostało rannych. 18 maja przypada 70 rocznica tej bitwy.
    2 maja 1945 roku zdobyty został Berlin a polscy żołnierze zawiesili biało – czerwony sztandar na berlińskiej Kolumnie Zwycięstwa.
    Na pamiątkę tego wydarzenia od 2004 roku 2 maja obchodzimy Dzień Flagi Rzeczpospolitej Polskiej. Cieszymy się, że biało-czerwona może radośnie powiewać w każdym zakątku Polski, jako dumny symbol naszej państwowości.

    Przez 69 lat, które upłynęły od tamtego czasu wiele się zmieniło. Nasz kraj przeżywał dobre i złe chwile, ale teraz- nie zapominając o tych, którzy oddali życie za wolną Polskę- staramy się solidarnie pracować dla dobra Ojczyzny. Poza tym możemy cieszyć się także z faktu, że już od 10 lat jesteśmy liczącym się partnerem w gronie państw tworzących Unię Europejską.

    Na zakończenie audycji prowadzący dodatkowo zachęcili uczniów do przygotowania gazetek w klasach, by w godny sposób uczcić wszystkie majowe rocznice.
    Podsumowanie wystawy
    23 maja 2014r. zakończyła się wystawa poświęcona działalności Solidarności w Wielkopolsce. Cieszyła się umiarkowanym zainteresowaniem, chociaż podkreślić należy, że wśród zwiedzających znalazła się nawet grupa uczniów z Konina.
    Każdy oglądający wystawę mógł wyrazić swoją opinię o niej poprzez wrzucenie „głosu” do symbolicznej urny.

    Po zamknięciu wystawy organizatorzy sprawdzili, jak wypadły oceny. Zdecydowana większość zwiedzających stwierdziła, że była ona: „bardzo interesująca, ciekawa, godna uwagi”. Pojawiły się również głosy, że była „przeciętna” lub „inna- trudna, nudna”. Jedna osoba dodała komentarz, że „młodzież szkolna niewiele z niej zrozumie”, a trzy inne napisały, że niosła „za dużo treści”.

    Podsumowując, można stwierdzić, że wystawa była potrzebna. Chociażby po to, by pokazać, że temat „Solidarności” cały czas wywołuje dyskusje, szczególnie wśród dorosłych, pamiętających lata 80-te XX w. Młodym ludziom natomiast należy te czasy przybliżać i wyjaśniać ich znaczenie.






    „Święto Wolności”- uczciliśmy „wieczornicą”.
    Odpowiadając na apel Prezydenta Bronisława Komorowskiego, by w radosny sposób świętować 25 rocznicę wyborów z 4 czerwca 1989 roku, uczniowie Szkoły Podstawowej nr 5 przygotowali „wieczornicę”.

    Grupa uczniów z klas 5a i 5d, pod opieką p. R. Ofertowicz i p. K. Winiarskiej, zaprezentowała przybyłym gościom (uczniom, rodzicom i nauczycielom) montaż słowno- muzyczny pt. Świat się kręci wokół … wolności”. Młodzi artyści dali zebranym wskazówki, jak można dziś rozumieć wolność. By przekaz był bardziej wyrazisty wykorzystali wiele mówiące utwory muzyczne, np. „Mury”- Jacka Kaczmarskiego, czy „Kocham wolność”- Chłopców z Placu Broni. Ważnym akcentem montażu były recytacje wierszy patriotycznych przez uczniów, którzy wcześniej wzięli udział w szkolnym konkursie takich wierszy i zajęli czołowe miejsca.

    „Wieczornica” była jednocześnie ostatnim, podsumowującym elementem składowym projektu „2014! Młodzi dla Wolności”, realizowanego od grudnia 2013 roku przez społeczność SP 5 (koordynowanego w szkole przez n-la historii p. K. Winiarską i n-la informatyki p. A. Walczak). Po prezentacji artystycznej nastąpiło wręczenie upominków dla uczniów, którzy najbardziej zaangażowali się w różnorodne działania projektowe, między innymi konkursy: plastyczny, fotograficzny, recytatorski, na „gif” wolnościowy.

    Na zakończenie „wieczornicy” koordynatorki projektu jeszcze raz podziękowały wszystkim, którzy w różnoraki sposób pomagali przy pracach projektowych.


    Uczniowie, którzy wykazali największą aktywność w działaniach projektowych zostali nagrodzeni dyplomami
    i upominkami.
    1. Konkurs fotograficzny:
      • Marcin Czudowski- 5a
      • Aleksandra Paszkiewicz- 6a
      • Julia Glinkowska- 2b
    2. Konkurs plastyczny- projekt plakatu:
      • Natalia Bracikowska
      • Zuzanna Urbaniak
      • Natalia Wojewódzka (zespół z kl. 5b)
    3. Konkurs plastyczny- widokówka (kl. 1- 3):
      • Agata Łabecka- 2c
    4. Konkurs wierszy patriotycznych:
      • Karolina Kłosin- 1c
      • Julia Siudzińska- 2b
      • Nikodem Kęczkowski- 5a
      • Jakub Bobkiewicz- 5b
      • Inez Rydzyńska- 5c
      • Dominika Bogucka- 5d
    5. Konkurs na „gif” wolnościowy:
      • Magdalena Marciniak- 5d

    Koordynatorzy projektu „2014! Młodzi dla Wolności” dziękują wszystkim uczniom, nauczycielom, rodzicom i innym osobom, które w jakikolwiek sposób włączyły się w działania projektowe, pozwalające poszerzać wiedzę o „czasach przełomu” 1989 r. w Polsce.
    "Nasza szkoła w gronie laureatów konkursu - przedstawiciele zaproszeni
    do Pałacu Prezydenckiego!"


    Wyniki konkursu „2014! Młodzi dla Wolności”

    Prezydent:
    "Wolność jest czymś niesłychanie cennym..."
    Wszyscy czujemy, że wolność się kocha, bo jest ona czymś niesłychanie cennym - mówił prezydent Bronisław Komorowski podczas spotkania z uczniami w Warszawie. Prezydent wręczył wyróżnienia szkołom, które wzięły udział w konkursie "Młodzi dla Wolności". W poniedziałek w Ogrodach Pałacu Prezydenckiego w Warszawie odbyło się uroczyste spotkanie "Młodzi dla Wolności" zorganizowane z okazji zakończenia roku szkolnego 2013/2014. Prezydent wspólnie z małżonką Anną spotkał się z uczniami i nauczycielami szkół zaangażowanych w obchody 25-lecia przemian 1989 r. W spotkaniu wzięli też udział Szef BBN Stanisław Koziej, minister w KPRP Irena Wóycicka i doradca Jan Lityński oraz wiceministrowie w MEN: Joanna Berdzik i Tadeusz Sławecki.
    - Wolność w sposób naturalny kochamy jako przeżycie piękne, pozytywne, które jest nam wszystkim bardzo potrzebne. Wszyscy czujemy, że wolność się kocha, że wolności się pragnie, że wolność jest czymś niesłychanie cennym, niesłychanie pięknym, jakoś uskrzydlającym ludzi - powiedział Bronisław Komorowski.
    Prezydent zwrócił uwagę, że wolność zasługuje także na to, by ją rozumieć. - Żeby ją przeżywać rozumiejąc nie tylko jej znaczenie, jej wagę, ale również to, na czym polega nasz obowiązek wynikający z wolności - mówił. Zauważył też, że konkurs "Młodzi dla Wolności" pozwalał młodzieży "łączyć ze sobą (...)
    radość wolności z kształtowaniem postaw odpowiedzialności za to jak ta wolność funkcjonuje dzisiaj i jak ją chcemy ukształtować na przyszłość".
    Prezydent dodał też, że młodzi ludzie, którzy są przedstawicielami następnego pokolenia, są tymi, którzy wyrastają w świecie wolnym. - W świecie niewolnym od wszystkich problemów, ale w świecie, który wolnością czyni nas trochę lepszymi - mówił Bronisław Komorowski. - Miejmy nadzieję, że czynimy naszą wolność choć odrobinę lepszą, stawiając sobie samym większe wymagania, większe oczekiwania, bo przecież przejawem wolności jesteśmy wszyscy - dodał.
    - Chciałbym wam życzyć tego, abyście nie zrezygnowali z kochania wolności i nigdy nie wyrzekli się rozumienia i współodpowiedzialności za polską wolność - mówił do uczniów Bronisław Komorowski.
    Prezydent podziękował również za udział w ogólnopolskim konkursie "Młodzi dla Wolności" i wręczył wyróżnienia. Konkurs "Młodzi dla Wolności", który wspólnie zorganizowały Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ośrodek Rozwoju Edukacji i Kancelaria Prezydenta RP, miał być zachętą dla uczniów, nauczycieli i lokalnych społeczności z całej Polski do włączenia się w obywatelskie obchody Święta Wolności – 25. rocznicy wyborów 4 czerwca 1989 r.
    Konkurs miał za zadanie przybliżyć uczniom historię najnowszą – wiedzę o czasie przełomu i ostatnim 25-leciu. Polegał na przygotowaniu projektu edukacyjnego i dokumentowaniu jego realizacji na autorskim blogu lub na stworzeniu indywidualnego projektu plakatu, eseju albo scenariusza lekcji. Projekty konkursowe były realizowane do końca kwietnia, a całą akcję wspierały biblioteki pedagogiczne, które dokonywały oceny projektów zespołowych i prac indywidualnych.

    Szkoła Podstawowa nr 5 im. Arkadego Fiedlera w Gnieźnie jako jedyna z Wielkopolski znalazła się w zaszczytnym, bardzo wąskim gronie (13) wyróżnionych szkół podstawowych z całej Polski, w kategorii "szkolny projekt edukacyjny". Cała społeczność szkolna bardzo ucieszyła się z tego, że jej pięciomiesięczne działania zostały zauważone i docenione.
    (PAP, inf. własna, foto. K.W.)

    mimoza72@wp.pl