Na przełomie stycznia i lutego 2014 r. wśród uczniów klas piątych przeprowadzony został krótki, anonimowy sondaż, w którym uczniowie mieli odpowiedzieć na 2 pytania:
Na pierwsze pytanie uczniowie odpowiadali: | Na drugie pytanie odpowiadano: |
- kiedy możemy robić wszystko | - Lech Wałęsa |
- wolna Polska | - martwienie się o siebie, nie o innych |
- możliwość zabawy bez obaw | - cukierki (w rozumieniu producenta słodyczy) |
- nie ma wojen | - umiejętność zachowania tajemnicy |
- spędzanie czasu z rodziną | - wierność przyjaźni |
- swoboda, życie bez obowiązków | - dotrzymywanie słowa |
- koniec szkoły | - cecha człowieka, który chce dobrze dla innych |
- swoje własne prawa | - wspólnota działania |
- decydowanie o sobie | - władza Polski |
- robienie tego, co się chce | - pomoc innemu człowiekowi |
- życie w wolnym kraju | - równe prawa, traktowanie ludzi |
- prawo wyboru | - jesteśmy razem i działamy razem |
- życie bez zakazów i kar | |
- nieprzymusowe wykonywanie czynności | |
- wydostanie się z niewoli | |
- prawo do własnego zdania | |
Odnosząc się do tego, jakich odpowiedzi udzielali uczniowie można sądzić, że ich rozumienie pojęć "wolność" i "solidarność" jest bardzo zróżnicowane i często dalekie od prawidłowego wnioskowania. Wydaje się zatem, że należy do tych zagadnień nawiązywać jak najczęściej i dokładnie je wyjaśniać.
Sondaż powtórzymy w czerwcu, po ostatecznym zakończeniu projektu. Miejmy nadzieję, że wtedy świadomość uczniów będzie zdecydowanie lepiej ukierunkowana.