• Strona główna
  • Nasze plany
  • Nasze działania:
  • Konkursy:
  • Pamiątki
  • Wywiady
  • Refleksje
  • Różne:
  • Refleksje uczniów na temat tego, kim jest PATRIOTA...


    Refleksje uczniów na temat tego - "Jak dziś być patriotą?"


    Opowiadania




    Na przełomie stycznia i lutego 2014 r. wśród uczniów klas piątych przeprowadzony został krótki, anonimowy sondaż, w którym uczniowie mieli odpowiedzieć na 2 pytania:
    1) "Czym jest "wolność"? Jak można ją rozumieć?"
    2) "Co to jest "solidarność?"


    Padało wiele odpowiedzi...

    Na pierwsze pytanie uczniowie odpowiadali: Na drugie pytanie odpowiadano:
    - kiedy możemy robić wszystko - Lech Wałęsa
    - wolna Polska - martwienie się o siebie, nie o innych
    - możliwość zabawy bez obaw - cukierki (w rozumieniu producenta słodyczy)
    - nie ma wojen - umiejętność zachowania tajemnicy
    - spędzanie czasu z rodziną - wierność przyjaźni
    - swoboda, życie bez obowiązków - dotrzymywanie słowa
    - koniec szkoły - cecha człowieka, który chce dobrze dla innych
    - swoje własne prawa - wspólnota działania
    - decydowanie o sobie - władza Polski
    - robienie tego, co się chce - pomoc innemu człowiekowi
    - życie w wolnym kraju - równe prawa, traktowanie ludzi
    - prawo wyboru - jesteśmy razem i działamy razem
    - życie bez zakazów i kar
    - nieprzymusowe wykonywanie czynności
    - wydostanie się z niewoli
    - prawo do własnego zdania

    Odnosząc się do tego, jakich odpowiedzi udzielali uczniowie można sądzić, że ich rozumienie pojęć "wolność" i "solidarność" jest bardzo zróżnicowane i często dalekie od prawidłowego wnioskowania. Wydaje się zatem, że należy do tych zagadnień nawiązywać jak najczęściej i dokładnie je wyjaśniać.

    Sondaż powtórzymy w czerwcu, po ostatecznym zakończeniu projektu. Miejmy nadzieję, że wtedy świadomość uczniów będzie zdecydowanie lepiej ukierunkowana.


    < wróć do działań

























    mimoza72@wp.pl