• Strona główna
  • Nasze plany
  • Nasze działania:
  • Konkursy:
  • Pamiątki
  • Wywiady
  • Refleksje
  • Różne:
  • Nasza sonda uliczna


    Uczniowie „Piątki” przeprowadzili sondę uliczną związaną z projektem „2014! Młodzi dla Wolności”
    W kwietniu br. w ramach projektu „2014! Młodzi dla Wolności” Patryk Jabłoński i Kacper Kozłowski, uczniowie klasy 6c i zarazem członkowie szkolnego koła historii regionalnej, przeprowadzili sondę uliczną wśród mieszkańców Gniezna. Uczniom towarzyszyła p. Wioletta Smaglewska, nauczyciel historii oraz opiekun wyżej wspomnianego szkolnego koła zainteresowań. Chłopcy chcieli dowiedzieć się, czym dla gnieźnian są takie pojęcia, jak: „solidarność”, „wolność”, „demokracja”. Także bardzo interesowało ich stanowisko mieszkańców Gniezna na temat stanu wojennego.

    W wyniku przeprowadzonej sondy okazało się, że mieszkańcy naszego miasta są podzieleni w swojej ocenie co do potrzeby wprowadzenia stanu wojennego. Dla większości wypowiadających się „wolność” natomiast oznaczała wolną wolę i wyznaczenie sobie drogi czyli takiego drogowskazu dla działań. Gnieźnianie stwierdzili także, że człowiek wolny ma prawo postępować według własnych zasad i samodzielnie powinien podejmować decyzje, za które później poniesie odpowiedzialność.

    Bardzo interesowały uczniów „Piątki” opinie gnieźnian na temat demokracji. Okazało się, że pojęcie „demokracja” badanym respondentom kojarzyło się z państwem demokratycznym, w którym władza jest podzielona na ustawodawczą, wykonawczą i sadowniczą. „Demokrację” określili jako władzę ludu.

    W przypadku określenia słowa „solidarność” wielu mieszkańcom Gniezna to pojęcie kojarzy się z Lechem Wałęsą, związkami zawodowymi oraz z obaleniem komunizmu. Gnieźnianie wskazali także, że „solidarność” dla nich to wspólne dążenie do celu i wspieranie się czyli „jeden za wszystkich i wszyscy za jednego”. Patryk i Kacper byli bardzo wdzięczni tym gnieźnianom, którzy zgodzili się na udział w sondzie i w ten sposób przybliżyli im, czyli uczniom „Piątki”, opinie mieszkańców Gniezna na zagadnienia związane z wolnością, demokracją i solidarnością.

    zobacz sondę

    SONDA ULICZNA ZWIĄZANA Z PROJEKTEM „2014!MŁODZI DLA WOLNOŚCI”

    Nasza analiza

    W kwietniu br. w ramach projektu „2014!Młodzi dla Wolności” przeprowadziliśmy, pod opieką p. Wioletty Smaglewskiej - nauczyciela historii i naszego opiekuna koła historii regionalnej, sondę uliczną wśród mieszkańców Gniezna. Chcieliśmy dowiedzieć się, czym dla gnieźnian są takie słowa , jak: „solidarność”, „wolność”, „demokracja”. Także interesowało nas stanowisko mieszkańców Gniezna na temat stanu wojennego.

    W wyniku przeprowadzonej sondy, okazało się, że mieszkańcy naszego miasta są podzieleni w swojej ocenie co do potrzeby wprowadzenia stanu wojennego.42% pytanych odpowiedziało nam , że stan wojenny był potrzebny. Także tyle samo badanych stwierdziło (42%), że nie należało go wprowadzać. Natomiast 16 % badanych respondentów powiedziało, że nie ma zdania na ten temat.

    Przy odpowiedzi na pytanie, czym jest „wolność”, 42 % badanych stwierdziło, że „wolność” oznacza wolną wolę i wyznaczenie sobie drogi czyli takiego drogowskazu dla naszych działań. Badani gnieźnianie dopowiedzieli nam także, że człowiek wolny ma prawo postępować według własnych zasad. Taka sama grupa gnieźnian, bo także 42%, określiła „wolność” jako samodzielne podejmowanie decyzji i odpowiedzialność za nie oraz ponoszenie ich konsekwencji. Natomiast 16% badanych gnieźnian stwierdziło, że wolny człowiek robi to, co chce. Zauważyli także, że taki człowiek żyje bez strachu, stresu, cudzych rozkazów i kontrolowania przez innych.

    Bardzo interesowały nas opinie gnieźnian na temat demokracji. To pojęcie 51 % badanym respondentom kojarzyło się z państwem demokratycznym, w którym władza jest podzielona na ustawodawczą, wykonawczą i sadowniczą. Ponadto gnieźnianie dodawali jeszcze w swoich wypowiedziach, że obywatele takiego państwa mogą wyrażać swoje zdanie oraz poglądy i mają wpływ na swoje wybory. Także 49% respondentów zgodnie uważało, że demokracja to możliwość dokonywania wyborów i podejmowania decyzji. „Demokrację” określili jako władzę ludu. Wtedy nasunęły nam się skojarzenia z początkami tej formy ustroju, czyli z demokracją starożytną, o której wcześniej mówiliśmy na lekcjach historii.

    Musimy stwierdzić na koniec naszych spostrzeżeń, że podczas określania pojęcia „solidarność” odpowiedzi okazały się także bardzo zbieżne. 57% respondentów stwierdziło, że „solidarność” kojarzy się im z Lechem Wałęsą, związkami zawodowymi oraz z obaleniem komunizmu. Wyżej wspomniani gnieźnianie dopowiedzieli nam także, że „solidarność” to wspólne dążenie do celu i wspieranie się czyli „jeden za wszystkich i wszyscy za jednego”. Także 27 % badanych była zdania, że „solidarność” to wspólnota działania, podyktowana wspólnotą interesów. Dla 16 % respondentów „solidarność” okazała się odpowiedzialnością zbiorową.

    Dziękujemy tym gnieźnianom, którzy zgodzili się na udział w sondzie i w ten sposób przybliżyli nam spojrzenie mieszkańców naszego miasta na zagadnienia związane z wolnością, demokracją i solidarnością.




    Patryk Jabłoński, Kacper Kozłowski- uczniowie klasy 6c,
    członkowie szkolnego koła historii regionalnej

    mimoza72@wp.pl